Opinie

Opinie

vrijdag 17 oktober 2008

Stichting Opinie is van start gegaan

Wij, Eda, Seda en Evren, zijn de oprichters van de Stichting Opinie. Wij komen uit Turkije. Minder dan 10 jaar geleden arriveerden we in Nederland.

Al snel was het ons duidelijk dat er in Nederland een verhitte debatsfeer heerste. Een sfeer waarin de allochtonen centraal stonden. Hoe meer we onze blikken naar Nederland richtten hoe meer we oog in oog kwamen te staan met onze eigen reflectie. Dag in dag uit werd op de televisie, op de radio, op de kranten over ons gesproken. Zelfs tijdens persoonlijke ontmoetingen, waar we keurig Nederlands poogden te spreken was het onderwerp ‘allochtonen’ niet te vermijden. We moesten telkens uitleggen hoe het kwam dat we zo goed Nederlans spraken terwijl veel van onze landgenoten dat niet konden.

Het voelde alsof we met een blinddoek voor onze ogen in een ruimte stonden waar iedereen met volle aandacht naar ons keek.

We krijgen steeds vaker van mensen die hier langer leven dan wij, te horen, dat de kans dat men zich onder dergelijke omstandigheden thuisvoelt, niet zo groot is.

***
Wij voelen dat het hoog tijd is om de blinddoek voorgoed af te doen want we staan de heersende sfeer niet toe dat die onze passie om Nederland te verkennen, bedwingt. Als Nederland haar gezicht niet vanzelf aan ons laat zien dan zoeken we het zelf, besloten wij. En dat moest vooral een positief, optimistisch gelaat zijn want we hadden genoeg van de pessimistische kant gezien!

Dat is hoe het idee 'Stichting Opinie' is ontstaan. We beschouwen Stichting Opinie als een middel voor diegenen die de optimistische en positieve kant van Nederland willen verkennen. Het is open en toegankelijk voor iedereen, maar is vooral bedoeld voor mensen van Turkse en Koerdische komaf.

Wij beginnen via een ‘Webzine’, een magazine op het Web dus, dat Opinie heet.

Het Webzine Opinie gaat positieve, optimistische en solidaire voorbeelden uit de Nederlandse geschiedenis aan het licht brengen. Wij willen tijdens onze verkenningstocht de huidige discussies over allochtonen vermijden. En wij willen onze doelgroep erop wijzen dat optimisme en solidariteit intrinsiek is in de Nederlandse samenleving. Zo willen wij de aandacht van de doelgroep trekken door voorbeelden waar men zich mee kan associëren.

Het blijft niet bij een Webzine. We hebben veel plannen, teveel om met z’n drieën te verwezenlijken.
Wilt u deze verkenningstocht met ons meelopen? Stuur ons dan een antwoord. Laat ons weten wat u van onze onderneming vindt en of u een bijdrage wilt leveren.

Met vriendelijke groeten,



Bestuur Stichting Opinie





Labels: , , , , , , , ,

8 reacties:

Anonymous Anoniem zei...

"De Nederlandse versie van het eerste nummer van Opinie, het tijdschrift van en voor mensen met een Turkse en Koerdische afkomst staat nu klaar!"

Is men bang om alleen 'met een Turkse afkomst' te typen? Als men 'met een Nederlandse afkomst' plaatst, dan verstaan wij toch allen dat iedereen in Nederland wordt bedoeld, ook wij allochtone Nederlanders. Dit riekt naar huichelarij, als u alleen 'met een Turkse afkomst' zou plaatsen, dan zou dat voldoende moeten zijn. Want daarmee bedoelt men iedereen met roots in Turkije/Turkse identiteit, zonder één of ander groep uit te sluiten. Wat u nu doet is pure discriminatie, omdat er in Turkije meerdere volkeren (rassen) leven, die net zoveel Turk zijn als een andere (rasechte) Turk. Gaat men dan al die volkeren opsommen in de volgende mailing?

Stopt met zulke gedragingen, want niemand heeft er baat bij.

Succes
H.

ps: IK HOOP DAT U MIJN MENING OP UW SITE ZAL PLAATSEN, WANT STICHTING OPINIE MOET VOOR DE VRIJHEID VAN MENINGSUITING ZIJN. EN DIT IS MIJN MENING, IK HEB EEN KOPIE HIERVAN GEMAAKT...

21 oktober 2008 om 23:18  
Anonymous Anoniem zei...

Gefeliciteerd met het eerste nummer!
Dat er maar veel mogen volgen!

Vriendelijke groet, José Snijders

22 oktober 2008 om 22:21  
Anonymous Anoniem zei...

Beste mensen,

ziet er goed uit, die blogspot, mijn complimenten.

En leuke reclame voor ons museum. Hopelijk komen veel van jullie lezers eens een kijkje bij ons nemen.

Hartelijke groeten Jos

22 oktober 2008 om 23:19  
Anonymous Anoniem zei...

Allereerst grote complimenten Eda, Seda en Evren voor het initiatief die jullie hebben getoond.
Persoonlijk had ik zelf wel plannen om inderdaad meer transpirantie te bieden voor mensen met een turkse kom af. Ik vind het super dat jullie een webzine zijn begonnen.

Veel succes met alles.

Groetjes,

Serkan Sert

23 oktober 2008 om 12:19  
Anonymous Anoniem zei...

Selam beste vrienden,

Wat een leuk initiatief van jullie!
Vooral het Koerdische en Turkse samen vind ik erg mooi om te zien.

Ik ben zelf Koerdisch (uit Turkije) en woon al twintig jaar in Nederland.

Maar genoeg over mij, wat ik voor jullie kan doen is het volgende; een nieuwe foto maken!

Momenteel volg ik een minor fotojournalistiek (ik studeer journalistiek) en daarvoor heb een hele mooie Sony spiegelreflexcamera aangeschaft.

Ik hoor van jullie, ga vooral zo door!

Groetjes,

Husniye Yildiz

23 oktober 2008 om 13:48  
Anonymous Anoniem zei...

Ik heb zeker interesse in deze teksten, ik ben zelf Koerd uit Syrië.
Het is een mooie intiatief, ik wens jullie veel succes.

Groeten,

Ghalia Jando

30 oktober 2008 om 19:43  
Anonymous Anoniem zei...

Hallo,

Wat een goed initiatief van jullie drieën! Dapper, dat jullie je richten op medelanders met zowel een Turkse als een Koerdische achtergrond. Ik hoop, dat Opinie een beetje mag bijdragen aan vrede tussen Turken en Koerden.

Groeten van Laura

30 oktober 2008 om 19:44  
Blogger Stichting Opinie zei...

Beste lezers,

Vanwege sommige reacties op onze blog heb ik het idee dat er misverstanden zijn ontstaan, Dus ik heb besloten om een bericht hierover te schrijven. Als Webzine Opinie hebben wij besloten om “ingezonden brieven” niet te beantwoorden. Met dit bericht wil ik naar mijn idee ontstane misverstanden toelichten.

Alle “ingezonden berieven” worden gepubliceerd mits die reclame en/of belediging bevatten. Ook de titels blijven zoals ze ingezonden zijn. Als jullie onze mening willen weten over het onderwerp die jullie inzenden, kunnen jullie ons altijd mailen, stichtingopinie@hotmail.com. Voor andere vragen kunnen jullie ons ook mailen.

Met vriendelijke groeten,

Seda Yenil
Webzine Opinie

3 november 2008 om 20:39  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage